Poznaj metody prototypowania, aby tworzyć perfekcyjne strony WWW. Jak zbadać i zdefiniować oczekiwania użytkowników? Jak formatować formularze? Jak zaprojektować obsługę błędów?
Prototypowanie to efektywna metoda pozyskiwania wiedzy o przyszłym serwisie na początku tworzenia witryny internetowej. Dzięki temu można sprawdzić, w jaki sposób klienci będą poruszać się po nowej stronie WWW, przeanalizować ich preferencje i oczekiwania. Prototypowanie jako specyfikacja jest istotne także dla działu kreacji i działu technologii (IT). Programem umożliwiającym tworzenie prototypów w prosty sposób, zainstalowanym na większości komputerów klasy PC, jest PowerPoint - element pakietu Microsoft Office. Chociaż aplikacja ta służy przede wszystkim do tworzenia prezentacji, można wykorzystać ją do budowy interaktywnych prototypów stron.
Z książki "Projektowanie stron WWW. Użyteczność w praktyce" nauczysz się, jak tworzyć schematy witryn internetowych oraz interfejsów użytkownika tak, aby były zgodne z oczekiwaniami klientów. Poznasz wiele metod i narzędzi przydanych podczas prototypowania i tworzenia strony. Zyskasz wiedzę na temat użytkownika, czyli tego, jak ludzie postrzegają świat, jak oddziałują na nich kolory, co przyciąga ich uwagę, jak dobierać elementy graficzne oraz typograficzne i -- co najważniejsze -- jak to wszystko wykorzystać podczas projektowania, a następnie tworzenia atrakcyjnej strony WWW.
Web design. Nieznając tematu wielu twierdzi, że nie ma w tym nic trudnego. Tak naprawdę jest wręcz przeciwnie. Trzeba przestrzegać wielu zasad, czego dowodem są miliony beznadziejnych stron w internecie. Tylko skąd wziąć tę wiedzę? Najlepiej nabyć ją wraz z doświadczeniem, ale na to najprawdopodobniej nie mamy czasu. Pozostaje sięgnąć po wiedzę na papierze (lub czytniku).
Książka “Projektowanie stron. WWW Użyteczność w praktyce” autorstwa Marka Kasperskiego i Anna Boguskiej-Torbicz jest przewodnikiem po zakamarkach web designu. Słowo przewodnik najbardziej do niej pasuję, ponieważ porusza wiele tematów związanych z kolorystyką, układem, usability a nawet omawia czcionki i elementy stron, nie wykraczając poza podstawy. Ponieważ została wydana w 2008 roku to część informacji jest ‘przeterminowana’, jednak znakomita większość to wiedza ponadczasowa. Można więc zrozumieć podstawy web designu nie przeciążając umysłu nadmiarem suchych faktów i rozszerzać wiedzę później, w miarę potrzeb.
Znacznie obszerniej “Projektowanie stron. WWW Użyteczność w praktyce” omawia temat prototypowania layoutów i badania tychże prototypów. Wiedza między innymi o metodach planowania prototypowania czy najlepszych układach siedzeń i biurek w pokojach do testów “eye-tracking’ jest przeznaczona dla bardziej doświadczonych programistów tworzących skomplikowane strony i mających na ten cel zarówno znaczne środki jak i dużo czasu.
Dzięki podzieleniu na dwie powyższe części książka ta będzie ciekawa dla programistów/grafików na każdym poziomie. Zdecydowanie polecam!
Po przeczytaniu tej książki mogę śmiało stwierdzić, że nie miałem pojęcia o projektowaniu stron www. Autorzy opisują poszczególne etapy jakie trzeba przejść, aby mieć ładny efekt końcowy, oczywiście wszystko zależy od naszej kreatywności, ale pewne fakty trzeba znać. Czytając tą pozycję czytelnik jest prowadzony krok po kroku przez kolejne etapy projektowania strony, tłumaczone są różne problemy jakie napotkamy podczas tej drogi. Co najważniejsze czytając nie ma uczucia nudy, rutyny.. po prostu pochłaniamy rozdział po rozdziale. Książka oparta jest na wieloletnim doświadczeniu autorów powinna być obowiązkową pozycją każdego grafika czy programisty - nie tylko dla rozpoczynającego swoją przygodę z projektowaniem, ale również i dla doświadczonego gracza w tej dziedzinie... Wszakże nie zawsze trafimy na takie rozwiązania, jak inni a warto poznać ich tok myślenia czy działania.
Pozycja do której mając się dostęp z pewnością warto sięgnąć. Znaleźć w niej można sporo przydatnych wskazówek oraz metod pracy ułatwiających projektowanie przejrzystych stron www.
Z mojego punktu widzenia jednak książka omawia kwestie merytoryczne często zbyt pobieżnie, prześlizgując się po problemach, jednocześnie wymieniając i w szczegółowy sposób opisując narzędzia, do których istnieją lepsze alternatywy. Bardziej przydatne dla czytelnika byłoby opisanie metod pracy niezależnych od narzędzia.
Została ona wydana kilka lat temu i ma to znaczenie. Pomijając oczywisty fakt że technologia poszła do przodu, samo podejście do projektowania interakcji, myślenie o usability przeszło przez ten czas spory progres.
Uważam że jest to pozycja warta przejrzenia, natomiast nie jest to elementarz projektowania użytecznych stron internetowych.
Mimo, że zarówno webdesign jak i podejście do projektowania użyteczności przeszły bardzo wiele zmian od czasu wydania tej książki, myślę, że można znaleźć w niej wiele wartościowych informacji, swoistego rodzaju bazy, na której można budować dalszą wiedzę.
Książka tłumaczy znaczenie struktury strony internetowej, do czego służą poszczególne elementy interfejsu, co pozwoli na bardziej rozsądne tworzenie stron, a nie jedynie ślepe kopiowanie konkurencji, czy stron wyróżnianych we wszelkiego rodzaju listach "top designed websites". Dlatego uważam, że pozycja ta może się okazać szczególnie pomocna dla początkujących webdesignerów.