„Biznes po prostu” jest znakomitą lekturą zarówno dla tych, którzy chcą sprawdzić się w biznesie, jak i tych, którzy już prowadzą małe firmy i szukają pomysłu na ich rozwinięcie. Adresowana jest również do przedsiębiorców, którzy osiągnęli sukces i starają się utrzymać pozycję lidera.
Książka jest wyjątkową pozycją na naszym rynku. Napisana przez autora, który równie przekonywująco mówi o skromnych początkach swojej kariery biznesowej, jak i o doświadczeniach kierowania jedną z największych, prywatnych grup kapitałowych w Polsce. Czytając odnosi się wrażenie, że nie ma tam refleksji czy porad, które nie wynikałyby z jego własnych, nie zawsze pozytywnych doświadczeń.
Leszek Czarnecki w interesujący sposób wprowadza w tajniki przedsiębiorczości. Czytelnik uczestniczy w praktycznej edukacji ekonomicznej, popartej wieloma konkretnymi przykładami. Autor nie daje gotowych recept na rozwiązanie problemów, ani jednoznacznych odpowiedzi. Za to angażuje, zmusza do myślenia i samodzielnego wyciągania wniosków. Budzi zainteresowanie ekonomią, szacunek dla ludzi przedsiębiorczych. Inspiruje.
Niewątpliwym atutem książki jest jej osobisty ton, rzetelność, przykłady czerpane z własnej biografii. Leszek Czarnecki nie boi się również przyznać do błędów, które niegdyś popełnił. Duże wrażenie sprawiają historie ludzi znajomych, nieraz wręcz przyjaciół autora, którzy zrobili nieprzeciętną karierę jako przedsiębiorcy i menedżerowie. Ich życie i ścieżka zawodowa mogą stanowić wzór dla niejednego biznesmena.
Dużym atutem książki jest nieobecność żargonu typowego dla akademickich i konsultingowych opracowań tego typu. Jednocześnie autor nie pomija żadnego z istotnych aspektów prowadzenia biznesu. Odnosi się nieodparte wrażenie, że za 20 lat wielu zamożnych przedsiębiorców powie, iż źródłem ich pierwszych inspiracji i późniejszego sukcesu biznesowego była lektura tej właśnie książki.
Na przestrzeni lat Leszek Czarnecki coraz poważniej i z rosnącym zaangażowaniem wspierał misję krzewienia ducha przedsiębiorczości wśród młodych Polaków.
I właśnie podczas spotkań ze studentami w latach 2008-2010 powstał pomysł na tę książkę. Wykłady, dyskusje panelowe – w których brali również udział wybitni przedstawiciele polskiego życia gospodarczego – pokazały, jak duże jest zapotrzebowanie na podstawową, zdawałoby się, wiedzę z zakresu budowy firmy i zarządzania nią.
Książka składa się z trzech części. Pierwsza część adresowana jest do tych wszystkich, którzy chcą otworzyć swoją pierwszą firmę i nie wiedzą od czego zacząć. Autor skupia się na kwestiach wyłącznie praktycznych, starając się maksymalnie uprościć teorię. Część druga zaadresowana jest bardziej do osób, które już posiadają małą firmę i borykają się codziennie z różnymi problemami zarządzania: od zwykłych spraw pracowniczych, po kwestie finansowania biznesu i metody rozładowania narastającego stresu. Jest też mowa o najczęściej popełnianych błędach biznesowych i o tym jak ich nie popełniać. Przedstawiona też jest większość dostępnych technik finansowania rozwoju, pozwalająca na wyrobienie sobie przez przedsiębiorcę opinii, który sposób będzie najbardziej adekwatny do jego biznesu. Na końcu drugiej części poruszono również kwestie rozwoju przez przejęcie i połączenie, ukazując główne, związane z tym ryzyka. Ostatnia, trzecia część, zawiera dyskusje na temat tego, jak zarządzać sukcesem.
Końcowa część książki to opis 20 nieprzeciętnych karier przedsiębiorców i menedżerów w Polsce. Leszek Czarnecki analizuje źródła ich inspiracji, sukcesów zawodowych, opowiada jak budowali potęgę swych firm.
„Biznes po prostu” pokazuje również jeszcze jedną ciekawą rzecz – przedsiębiorców z nieco innej strony, jako normalnych ludzi, z ich obawami, popełnianymi błędami i ogromnym, nieustającym stresem. Bo zarządzanie stresem i kryzysami to istotna, nieodłączna codzienność biznesowego życia.
Książka nadaje ekonomii ludzką twarz. W przystępny sposób opisuje niuanse i zależności związane z zarządzaniem i podejmowaniem decyzji związanych z finansami. Opisywane sytuacje które miały miejsce w rzeczywistości są poddawane analizie i ocenie z perspektywy czasu. Wartościowym elementem książki są opisy porażek i błędów które zostały popełnione. Książka przybliży nam jak powstały następujące firmy:
- TAN
- Europejski Fundusz Leasingowy S.A.
- TU Europa S.A.
- TU na życie Europa S.A.
- Getin Holding S.A.
- Noble Bank S.A.
- LC Corp S.A.
- Open Finance S.A.
- Home Broker S.A.
- Tax Care S.A.
- Idea Bank
- PF Leasing S.A.
- Getin Leasing SA